מה המשחק?

משחק טיפולי להעצמה רגשית ואישית
משחק הנחייה ראשון מסוגו המדריך כל אדם באשר הוא ללמוד להכיר ולהכיל את המתחולל בנפשו. שלב אחרי שלב מוביל המשחק במלאכת אומן להעצמה רגשית ואישית ומסייע בפתרון הפרעות חרדה, דיכאון, עצבות ועוד.
אחת הסיבות העיקריות לכך שהאדם חש תסכול כאשר לא מבינים אותו, היא שהוא בעצמו לא ממש מצליח להבין את המתחולל בקרבו ורק קול פנימי זועק: "מה עובר עלי?!"... ורק קול פנימי זועק: מה עובר עלי?!
נמצא ש....אדם חי עם עצמו במשך עשרות שנים, מבלי להכיר ולדעת מה בעצם מנהל ומפעיל את נקודות התורפה שלו ושל התנהגותו.

מטרת המשחק:

מטרת ערכת משחק זו היא לסלול לכל אדם באשר הוא, דרכי גישה ברורות ופשוטות אל תוך עצמו, בתהליך הדרגתי ומחושב, מה שיוביל להעצמה עצמית, עד כדי הסרת התלות הרגשית באחרים. וכידוע, אדם המחובר לעצמו מסוגל להתחבר לאחרים, ואדם הלומד לאהוב עצמו יכול בקלות יתרה לפתוח ליבו לסובביו.

איך משחקים?

1. עם רגשות לא מתווכחים! לכל המחשבות והרגשות שעולים מתוכי יש מקום, וכולם לגיטימיים. כל רגש שעולה, עולה בכדי להשתחרר, והדרך היחידה לאפשר לו לצאת היא על ידי התבוננות, הכלה וקבלה. אין מחשבה נכונה או לא נכונה, כשם שאין רגש נכון או לא נכון. כל מה שעולה, נכון, לגיטימי ורלוונטי לשלב בו אנו נמצאים.

2. רבים מהקלפים מביאים אותנו להעלות את קשיינו ותחושותינו הכמוסים ביותר. חשוב לתת לרגשות אלה מקום והקשבה. על כן אם ננסה להזדרז לסיים עם הקלף, מפני שלא נעים לנו להבחין בדברים שעלו מתוכנו, נגרום להדחקת הקושי חזרה לתוכנו, מה שלא יאפשר את שחרורו. קושי נפשי לא משוחרר יצוף ויעלה פעם אחר פעם, בכל הזדמנות אפשרית בחיינו. עלינו להיות קשובים לעצמנו ונכונים לקבל כל תשובה באשר היא.

3. רגשות שליליים עשויים להציף את האדם ללא שליטה, אומנם העבודה האמיתית היא ללמוד כיצד להאיר את השלילי על ידי רגשות חיוביים. עלינו להשתדל להציף ולהוציא כמה שיותר רגשות חיוביים בכל קלף, בבחינת "מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך!".

4. אין דרך אחת נכונה להבין את משפט הפתיחה או ההנחיה. יש להשלים את המשפטים ולענות את התשובות על פי הבנתי, בדיוק כפי שהיא.

5. תיתכן מבוכה לגיטימית קלה בשלבים הראשונים של העבודה עם הקלפים. הדבר נובע מכך, שביטוי הרגשות והמחשבות, למי שלא למד לעשות זאת מינקות, ירגיש לא טבעי, מלאכותי ואף מעיק מעט בתחילה. אומנם כידוע, כל ההתחלות קשות. והכלל הוא: "יגעת ומצאת תאמין!". ככל שנתרגל יותר, העבודה תיעשה פשוטה ונינוחה יותר.

6. חשוב!!! אם סף החרדה עולה במהלך התרגול, יש לכתוב על דף המחברת, באותו הרגע, "מה החרדה מספרת לי", שוב ושוב ושוב. זאת אומרת, לכתוב לפרטי פרטים את המחשבות והקושי המציף אותי, מתחילה ועד סוף. יש לכתוב זאת לפחות חמש פעמים ויותר, אף שהדברים חוזרים על עצמם, עד ירידת סף החרדה. ככל שנכתוב את הדברים יותר, הם יקבלו פרופורציה והחרדה תדעך בהדרגה.

7. ניתן להשתמש בקלפים בכל שלב בחיים. אם זה בזמנים טובים ורגועים, ואם זה לפני, במהלך או אחרי מצבי קושי, חרדה, דיכאון ומשברים.

8. טאטוא בעיות אל מתחת לשטיח לעולם לא מעלים אותן כי אם אוגר ומנפח אותן!
הנטייה לחשוב שהשיח על קשייו של האדם או על פחדיו מעצים אותם, טעות גדולה ביסודה. ההיפך הוא הנכון, ככל שמשוחחים על הדברים, הנפש מתאווררת והאדם מרגיש שיש מקום לתחושותיו, מה שממזער את עוצמת הפחדים והחרדות.

כללי משחק חשובים!

1. זכרו שהמטרה היא לשחק! אף אחד לא נמצא תחת מתקפה ואין צורך להתגונן. רבים מהקלפים מביאים את המשיב לדבר על קשייו ותחושותיו הכמוסים ביותר, חשוב לתת לרגשות אלה מקום והקשבה. על כן אם תנסו לזרז את המשיב לסיים את דבריו מפני שלא נעים לכם לשמוע אותם, בפעם הבאה הוא כבר לא יסכים להשתתף במשחק. היו קשובים ונכונים לקבל כל תשובה באשר היא.
בכדי להפיק את מירב התועלת מהמשחק כדאי לקחת את כל הדברים הנאמרים על ידי המשתתפים כחומר למחשבה, העלאת פתרונות יצירתיים לשיפור הקשר ומציאת דרכי גישור והתקרבות.

2. חשוב לתת למשיב זמן ולא להאיץ בו לתת תשובה מיידית. ככל שהסבלנות תהא גדולה יותר בעת המענה לשאלות, התשובות תהיינה מדוייקות ועמוקות יותר.

3. עם רגשות לא מתווכחים! כאשר מרים הקלף משיב עליו - אסור בשום פנים להתווכח עם תשובתו, לבטל אותה או לומר משפטים כגון: "זה לא נכון", זה לא בדיוק ככה" או "אתה לא צריך להרגיש כך". משפטים שכאלה יקטעו את המשחק עוד בתחילתו ולא יאפשרו למשיב להיפתח להבא בכדי להוציא את כל אשר על ליבו.

4. טאטוא בעיות אל מתחת לשטיח לעולם לא מעלים אותן כי אם אוגר ומנפח אותן!

הנטייה לחשוב שהשיח על קשייו של האדם או על פחדיו מעצים אותם, טעות גדולה ביסודה. ההיפך הוא הנכון, ככל שמשוחחים על הדברים, הנפש מתאווררת והאדם מרגיש שהוא לא לבד עם תחושותיו, מה שממזער את עוצמת הפחדים והחרדות.

5. כאשר אחד מבני הזוג מעוניין להגיב על דברים שנאמרו על ידי הצד השני, עליו להמתין ולא להגיב באופן ספונטני ושרירותי, כי אם לבחור אחת מהתגובות המצויות בקלף התגובות. רק לאחר אמירת התגובה הרלוונטית שבחר בקול, יכול הוא להמשיך ולשטוח את תגובתו.

6. אף אדם לא מוכן להקשיב להאשמות והטפות! יתרה מכך, כאשר מפנים אל האדם אצבע מאשימה, מיד מנגנון ההגנה ההישרדותי שלו נכנס לפעולה, וחוסם אותו מלהקשיב לאדם המאשים. על כן, חשוב שהדברים יאמרו אך ורק בשפה נעימה ולא ביקורתית. לדוגמא: "אשמח שתעזור לי" במקום "אתה לא עוזר לי". וגם "אני ממש זקוק לעזרה" במקום "את אף פעם לא עוזרת לי".

7. זיכרו שכל יום הוא יום חדש! על כן במשחקים חוזרים ניתן לענות תשובות חדשות על כרטיסיות שכבר עלו במשחקים הקודמים, בהתאם לרגש הרלוונטי ביום ובשעת המשחק.

8. לתוצאה מרבית רצוי ונכון לשחק לפחות פעם-פעמיים בשבוע. וכל המרבה הרי זה משובח!

בכל מארז 50 קלפי פעילות ו-3 קלפי הדרכה

גודל הקלפים: 11.5X15.5 ס"מ

טיפ חשוב:

זיכרו שכל יום הוא יום חדש! על כן במשחקים חוזרים ניתן לענות תשובות חדשות על קלפים שכבר עלו במשחקים הקודמים, בהתאם לרגש הרלוונטי ביום ובשעת המשחק.