בשניים
  • עמוד הבית
  • אודות
    • ערוץ יוטיוב
    • גלריית תמונות מאומן
    • וזאת לתעודה
  • מפרי ידיה
    • המלצות על הקלפים
    • ערכה זוגית – בשניים
    • ערכה משפחתית – בשניים ויותר
    • ערכה אישית – מה עובר עליי?!
    • הספר – כבר לא ילדת כאפות
    • גלריית ערכות הקלפים
  • מאמרים
    • זוגיות
    • הורות
    • העצמה אישית
    • אמונה
    • שאלות ותשובות
    • טור שבועי
  • הרצאות
    • מועדי הרצאות
    • הזמנת הרצאות
  • בתקשורת
  • חנות
    • חנות מפרי ידיה
    • חנות נשית אישית
    • המלצות על הקלפים
  • צור קשר
    • תיאום פגישת/שיחת ייעוץ מקצועי
    • המרכזיה החכמה שלנו
    • הצטרפו לקבוצת וואטסאפ "משרים שכינה"
  • 0 פריטים₪0.00
  • עמוד הבית
  • אודות
    • ערוץ יוטיוב
    • גלריית תמונות מאומן
    • וזאת לתעודה
  • מפרי ידיה
    • המלצות על הקלפים
    • ערכה זוגית – בשניים
    • ערכה משפחתית – בשניים ויותר
    • ערכה אישית – מה עובר עליי?!
    • הספר – כבר לא ילדת כאפות
    • גלריית ערכות הקלפים
  • מאמרים
    • זוגיות
    • הורות
    • העצמה אישית
    • אמונה
    • שאלות ותשובות
    • טור שבועי
  • הרצאות
    • מועדי הרצאות
    • הזמנת הרצאות
  • בתקשורת
  • חנות
    • חנות מפרי ידיה
    • חנות נשית אישית
    • המלצות על הקלפים
  • צור קשר
    • תיאום פגישת/שיחת ייעוץ מקצועי
    • המרכזיה החכמה שלנו
    • הצטרפו לקבוצת וואטסאפ "משרים שכינה"
הורות
אין תגובות

החופש הגדול בשטח וההורים במתח

הפחדות רק מבריחות ומרחיקות את הילד ובטח שלא מסייעות לו להתנהג טוב יותר. המילה "עונש" אינה חינוכית כלל וכלל משום שזהו איום ריק שבסופו ההורה לרוב ניכנע ולא מקיים "אני יעניש אותך אני אומר לך.... אני יכניס אותך לעונש אם לא תפסיק...." ולבסוף לא קורה כלום.... במקום "עונש" יש להשתמש במושגים של מעשים ותוצאות

 

חגית אמאייב / כ"ה בתמוז תשע"ב /   15:52  15.07.12
אילוסטרציה (pixabay)

 

הנה החופש הגדול בשיאו ויש שכבר פוזלים אל סופו ואף מתכוננים לחזרה ללימודים, קונים עטים ועפרונות, ספרים ומחברות וממתינים שיחלפו להם הימים עד תחילת השנה החדשה. הילדים משתעשעים, ההורים מאלתרים ומנסים בכל דרך לשמור על שיגרת חיים סבירה יותר או פחות והעיקר שיעבור לו הזמן בנעימים ובשלום.

לכל יצור אנושי משחר ילדותו ישנו צורך בסיסי בגבולות שכן זה הוא דרכו של עולם שכן בכדי להתקיים יש צורך בצמצום המאפשר חיים ואכן ניתן לראות כי את הים תוחם החוף, את הבית מקיפים קירות, את התא המשפחתי מגדירה ההתמסדות ואת כל זאת מלמדנו הבורא יתברך שעל מנת לברוא את זה העולם, צמצם את אורו בכדי שלא תהא רק התפשטות אור אינסופית.

עד כמה מוזר שזה נראה, יש לו לאדם נטייה להילחם ולנסות לפרוץ את הגדרות שסביבו אך יחד עם זאת אינו יכול הוא לחיות בלעדיהן שכן אין דבר שמביא שקט ובריאות לנפש יותר מהגדרת גבולות ברורים וישימים. כאשר ילד גדל ללא גבולות מהר מאוד הולך הוא לאיבוד ואף על פי שנראה שהוא באמת ובתמים נלחם מלחמת חורמה בכל מה שמנסה לגדר ולהגביל אותו, זקוק הוא בטבעו יותר מכל דבר אחר לדמות סמכותית שתדע לא לאפשר לו ליפול לבאר שחת כאשר הוא, נטול שיקול דעת מספקת הולך על קצה תהום.

 

זכור לי סיפורה של נערה שגדלה בבית ליברלי ופתוח לחלוטין אשר עשתה ככל העולה על רוחה ללא דין וללא דיין וכאשר זכתה להתקרב אל התורה והמצוות סיפרה שרק כעת, בדיעבד מבינה היא את גודל הסכנות אליהן נחשפה ובהן צעדה בשם החופש ורק בכדי לבחון עד היכן ניתן למתוח את הקצה מבלי ליפול.

היא חוותה חופש אינסופי שבאחריתו גם חבטות נפשיות רבות כאשר בסופו של יום בחרה לשוב בתשובה ולו רק בכדי לגדר עצמה סוף כל סוף בגבולות שיפסיקו את התניידותה על הקצה תוך שבירת כל המוסכמות והחוקים האפשריים. את החופש שנתנו לה היא הגדירה כמלא אדרנלין והרפתקנות מחד אך תחושת פחד וחוסר וודאות מאידך שכן אף פעם לא ידעה היכן תמצא עצמה בסופו של יום.


באחת משיחותינו התוודתה כי על אף שלא היה נראה כך, שיוועה היא יותר מכל להורים חזקים אך אוהבים שידעו לעצור את עגלתה הדוהרת ללא עגלון ואף הוסיפה שהיו רגעים בהם חשה שהתעלמותם ממעשיה גרמה לה לא אחת לחוש שלא באמת איכפת להם ממנה.

כללי חובה להורה

ובכן, יש לו לאדם צורך בסיסי ביותר לגבולות אך יצר המרדנות ('יצר לב האדם רע מנעוריו') שבו דוחף אותו להציג כלפי חוץ בדיוק את ההיפך הגמור, מה שמביא ילדים רבים שאחר כך הופכים למבוגרים לפרוק עול ולשבור את כל החוקים הקיימים במסגרת הביתית, הלימודית ובשלב מאוחר יותר אף המשפחתית.

ההורים לילד הסורר יוצאים מדעתם וללא מודעות יתרה נכנסים עימו למאבק איתנים שבסופו ישנם מפסידים בלבד. פה המקום לומר שבכדי לחנך הילדים על הדרך הטובה והנכונה ביותר בעיקר משום החשיבות העצומה בשימת גבולות הצועדים לצד אהבה (ולא בלעדיה), חשוב שלא לפעול משרירות הלב כי אם בעצה והכוונה ראויה ולעניין זה אף הייתי ממליצה במיוחד על הספרים "הורים כמנהיגים" של חיים עומר או "אין ילדים רעים" של מיכל דליות.

 

אז להלן מספר נקודות בסיסיות ליישום:

חשוב שהגבולות יהיו ברי ביצוע ולא מעיקים או כבדים מדי על פי נפשו של הילד.

בכל מקום בו אנו לוחצים הכי חזק שם נגרם הכי הרבה נזק ועל כן חשוב שנזכור שגבול אין משמעו כפייה בעיקר בדברים בהם אמור להיות לילד זכות בחירה כגון, האם התפלל בכוונה או האם למד על הצד הטוב ביותר וזיכרו ש"כפייה שווה כפירה".

אמון בילד זהו גבול חשוב מאוד כי כאשר ילד יודע שהוריו מאמינים בו באמת ובתמים לא ירצה הוא לאכזבם.

הפחדות ("שוטר יבוא לקחת אותך" או "הקב"ה יכעס עליך") רק מבריחות ומרחיקות את הילד ובטח שלא מסייעות לו להתנהג טוב יותר או לרצות להיות טוב יותר.

המילה "עונש" אינה חינוכית כלל וכלל משום שזהו איום ריק שבסופו ההורה לרוב ניכנע ולא מקיים "אני יעניש אותך אני אומר לך.... אני יכניס אותך לעונש אם לא תפסיק...." ולבסוף לא קורה כלום.... במקום "עונש" יש להשתמש במושגים של מעשים ותוצאות למעשים. לדוגמא: "אם אתה מכעיס אותי אתה לא תוכל להיות פה לידי כי אם לבדך בחדר", או, "אם את יודעת שאינני מרשה לאכול את משחת השיניים המתוקה ובכל זאת עושה זאת, תאלצי להתחיל לצחצח שיניים במשחה חריפה".

 

ולסיכום אומר שלו לימדונו בבתי הספר השונים על החיים האמיתיים כגון הכיצד להיות בן זוג טוב או הורה טוב, במקום שנלמד חוכמות חיצוניות שבסופן של שנות הלימוד הרבות אין לנו בהן כל שימוש או צורך אולי היינו מגיעים אל ההתמודדות בתוך התא המשפחתי פחות חסרי אונים ויותר חכמים אך משלא כך הם פני הדברים עלינו להשכיל וללמוד בכוחות עצמנו כיצד לפעול נכון כפי שאנו משכילים ולומדים מקצוע ונהיגה וכל זאת על מנת שנוכל ליצור בית אשר בו ישנם גבולות המאפשרים מחייה בריאה ושפויה לכל בני הבית, הן להורים ובעיקר לילדים. בהצלחה!

 

למאמר מתוך אתר כיכר השבת לחצו כאן

« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

חגית אמאייב
יועצת זוגית ומשפחתית ופסיכותרפיסטית אינטגרטיבית. מרצה מוערכת ברחבי הארץ והעולם וכותבת מאמרים מקצועיים. משתתפת ומתראיינת בתכניות טלוויזיה, רדיו ובמדיה הכתובה והווירטואלית. מפתחת שיטת טיפול ייחודית באמצעות סדרת ערכות לייעוץ והעצמה שפתחו צוהר חדש באלפי בתים בישראל וכותבת הספר רב המכר "כבר לא ילדת כאפות"
קטגוריות
  • אמונה
  • הורות
  • העצמה אישית
  • זוגיות
  • חגים ומועדים
  • טור שבועי
  • שאלות ותשובות
פוסטים אחרונים
העצמה לנשמה לפרשת בהר בחוקותי: כגמול עלי אמו

העצמה לנשמה לפרשת בהר בחוקותי: כגמול עלי אמו

  העצמה לנשמה לפרשת בהר בחוקותי: כגמול עלי אמו טבע האדם, המבקש לחיות חיים נטולי קושי ומכאוב, לא תמיד משתלב

העצמה לנשמה לפרשת אמור: והאמת והשלום אהבו

העצמה לנשמה לפרשת אמור: והאמת והשלום אהבו

  העצמה לנשמה לפרשת אמור: והאמת והשלום אהבו אם תלמידי ר' עקיבא הגדולים נענשו על שלא נהגו כבוד זה בזה,

העצמה לנשמה לפרשת אחרי מות קדושים: ואהבת לרעך – באמת כמוך

העצמה לנשמה לפרשת אחרי מות קדושים: ואהבת לרעך – באמת כמוך

  העצמה לנשמה לפרשת אחרי מות קדושים: ואהבת לרעך – באמת כמוך הדרך לאהוב את הזולת, מתחילה בהתחברות ובאהבה שלנו

העצמה לנשמה לפרשת תזריע מצורע: החיבור והנתק

העצמה לנשמה לפרשת תזריע מצורע: החיבור והנתק

  העצמה לנשמה לפרשת תזריע מצורע: החיבור והנתק פרשות השבוע מדגישות את ההבדל המהותי בין החיבור שיוצר חיים, לבין הניתוק

העצמה לנשמה לפרשת שמיני: להתגבר על הקשיים

העצמה לנשמה לפרשת שמיני: להתגבר על הקשיים

  העצמה לנשמה לפרשת שמיני: להתגבר על הקשיים איזה בן מלך היינו רוצים – כזה שחווה רק תענוגות, או כזה

בקרו אותי ברשתות החברתיות
  • Facebook
  • YouTube
הרבנית חגית אמאייב
יועצת זוגית ומשפחתית ופסיכותרפיסטית אינטגרטיבית. מרצה מוערכת ברחבי הארץ והעולם וכותבת מאמרים מקצועיים. משתתפת ומתראיינת בתכניות טלוויזיה, רדיו ובמדיה הכתובה והווירטואלית. מפתחת שיטת טיפול ייחודית באמצעות סדרת ערכות לייעוץ והעצמה שפתחו צוהר חדש באלפי בתים בישראל וכותבת הספר רב המכר "כבר לא ילדת כאפות"
על קצה המזלג
אפיון עיצוב ובניה: DigiTali
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס