בשניים
  • עמוד הבית
  • אודות
    • ערוץ יוטיוב
    • גלריית תמונות מאומן
    • וזאת לתעודה
  • מפרי ידיה
    • המלצות על הקלפים
    • ערכה זוגית – בשניים
    • ערכה משפחתית – בשניים ויותר
    • ערכה אישית – מה עובר עליי?!
    • הספר – כבר לא ילדת כאפות
    • גלריית ערכות הקלפים
  • מאמרים
    • זוגיות
    • הורות
    • העצמה אישית
    • אמונה
    • שאלות ותשובות
    • טור שבועי
  • הרצאות
    • מועדי הרצאות
    • הזמנת הרצאות
  • בתקשורת
  • חנות
    • חנות מפרי ידיה
    • חנות נשית אישית
    • המלצות על הקלפים
  • צור קשר
    • תיאום פגישת/שיחת ייעוץ מקצועי
    • המרכזיה החכמה שלנו
    • הצטרפו לקבוצת וואטסאפ "משרים שכינה"
  • 0 פריטים₪0.00
  • עמוד הבית
  • אודות
    • ערוץ יוטיוב
    • גלריית תמונות מאומן
    • וזאת לתעודה
  • מפרי ידיה
    • המלצות על הקלפים
    • ערכה זוגית – בשניים
    • ערכה משפחתית – בשניים ויותר
    • ערכה אישית – מה עובר עליי?!
    • הספר – כבר לא ילדת כאפות
    • גלריית ערכות הקלפים
  • מאמרים
    • זוגיות
    • הורות
    • העצמה אישית
    • אמונה
    • שאלות ותשובות
    • טור שבועי
  • הרצאות
    • מועדי הרצאות
    • הזמנת הרצאות
  • בתקשורת
  • חנות
    • חנות מפרי ידיה
    • חנות נשית אישית
    • המלצות על הקלפים
  • צור קשר
    • תיאום פגישת/שיחת ייעוץ מקצועי
    • המרכזיה החכמה שלנו
    • הצטרפו לקבוצת וואטסאפ "משרים שכינה"
הורות
אין תגובות

מרגישים אשמים? חובת ההורים

חינוך אינו יכול להתקיים עם רגשות אשמה. ילדים זקוקים לגבולות ברורים והולכים לאיבוד בין שלל המסרים הכפולים של הורים חסרי ביטחון

 

חגית אמאייב / י"ב בתמוז תשע"ב / 02.07.12 09:36
אילוסטרציה (pixabay)

 

יש שיגידו שלהיות הורים זה הוא המקצוע הקשה ביותר בעולם שכן בכל עבודה אחרת ניתן לשים מסכה ולהעמיד פנים, להתרחק כשלא מתאים ובעיקר להדפיס כרטיס ולהביא את היום לסיומו.

אומנם מרגע שהפכנו להורים אין עוד הפסקות (מההורות) שכן זהו תפקיד ייעודי שתופס חלק נכבד ובלתי נפרד מזמננו וממהותנו ועל כן עלינו לשאול עצמנו שאלה: האם ייתכן שבכדי לעבוד עם רובוטים ממוחשבים, ניירת ומספרים צריכם אנו ללמוד חודשים ואף שנים אך דווקא בעבור העבודה הקשה והקריטית ביותר שעשינו ונעשה בחיינו – עבודה עם בני אדם זעירים אותם אמורים אנו לעצב ולטפח, להעצים ולחנך אין אנו ממהרים כלל וכלל לעמול ולהזיע בכדי לקבל כלים והכשרה?

 

אני שומעת הורים רבים המתייגעים בחינוך ילדיהם ומשתדלים לתת בעבורם ככל יכולתם ועל הצד הטוב ביותר ובכל זאת הם אינם נשמעים להם ואף פועלים כנגדם כאשר הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בגיל שנתיים כמו בגיל חמש עשרה. המצב גורם לכך שההורים חשים חסרי אונים ונטולי שליטה על המתרחש ואז קורה אחד משני דברים: הם הופכים להיות תקיפים ו"מפלצתיים" (כפי שתיארו זאת הורים רבים) או לצד השני, הופכים הם לכנועים וחסרי עמוד שידרה מה שמביא את הילדים "לטפס על גבם" עוד יותר. לכאן או לכאן נוצרת מציאות בה ההורה לא מוצא את ידיו ואת רגליו והולך לאיבוד בין שלל מאמרים, ספרים, עצות מהדודות והדודים, מהסבתות והסבים אך דבר לא משתנה. אוסיף ואומר שחשוב שנזכור שגם ילדינו עוברים כל מיני תהליכים וגם הם בעצמם לא תמיד יודעים למה הם פועלים כפי שהם פועלים שכן אף ילד לא מתעורר בבוקר תוך שהוא אומר לעצמו "היום אני מתכוון להוציא את הוריי מדעתם בכל מחיר" שכן לכל ילד יש צורך קיומי להתקרב להוריו ולא להרחיקם.

 

אם כן עליי לציין שאחת הסיבות לבלבול הגדול בחינוך הילדים בדורנו הוא שאיבדנו את הביטחון העצמי שלנו בעצמנו ובנכונות הדרך החינוכית אותה אנו מנסים להתוות לילדינו מה שיוצר מצב בו לכל מעשה ולכל מילה שאנו עושים או אומרים מתלווה כזנב רגש אשם מנקר שמסתובב בראשנו ובליבנו כזבוב טורדני שאינו נותן מנוח. "האם פעלנו נכון? או אולי היינו צריכים לעשות אחרת? אולי אנחנו בכלל הורסים את נפש ילדינו" ועוד ועד.... למעשה, מה שהוביל לכך הינה הפסיכולוגיה המודרנית ששמה את הילד במרכז העולם ובמרכז החיים עלי אדמות דבר שבא לידי ביטוי במיקומו בראש פירמידת ההיררכיה המשפחתית במקום בתחתיתו (אחרי אבא ואמא), באינספור אטרקציות לילדים (אין חופשה מוכרת כמו חופשה עם אטרקציות ופעילויות מיוחדות לילדים), בכך שהילדים הפכו לבעלי המידע והכוח במקום הוריהם ("אני לא מבין כלום במחשב הזה והוא כאילו יצא עם המחשב מהבטן") ובעובדה שבשורה התחתונה הם אלה שמנהלים אותנו כרצונם.


אחד הכלים החשובים שברצוני להעביר אליכם הוא שאין חינוך ילדים אם אנו חשים אשמים, שכן ייסורי מצפון הם שבירת כל הכללים והקודים החינוכיים ואת הדבר ניתן לראות בכך שעד לא מזמן ההורים (בעיקר אבא) היו מדברים עם ילדיהם עם העיניים ללא כל צורך להוציא מילה מהפה. הילד לא היה צריך כל מלל משום שברור היה לו מה הוא עליו לעשות ולו רק מפאת ביטחונו העצמי של הדמות ההורית העומדת מולו והסמכותיות המשודרת אליו. יש לזכור שילדים זקוקים בצורה נואשת לגבולות ברורים וישימים שכן אחרת הולכים הם לאיבוד בין שלל המסרים הכפולים שההורים חסרי הביטחון מעבירים.


ועוד, ילד יכול להסתגל לכל מצב ולכל מציאות לו רק יהיה מי שיעמוד מולו ויראה לו שהקרקע לא נשמטת תחת רגליו, שיש לו גבולות שמאפשרים לו לגדול בריא בגופו ובנפשו ושיש מי שעומד מולו ולוקח פיקוד תוך אסרטיביות וסמכותיות (ונא לא לבלבל סמכותיות עם תקיפות משום שסמכותיות באה לידי ביטוי דווקא בשקט ובביטחון ולא בצעקות שמעידות על איבוד שליטה).

שיקוף


ולסיכומו של עניין, חשוב שנזכור שהילד בסך הכל משקף לנו את התנהלותנו מולו מה שמביא לצורך לברר עם עצמנו אולי עלינו לחזק את יסודותינו ולבחון דרכי פעולה שונים, לבל ניפול לרשת של ייסורי המצפון הבאים לומר לנו שאין אנו הורים מספיק טובים לילדינו שכן כל ילד וילד שיצא דרכנו נבחר בקפידה מתוך ידיעה שהוא הטוב ביותר בעבורנו ואנו הטובים ביותר בעבורו ועל כן אם לא נלקה עצמנו יתר על המידה עם כל טעות שאנו עושים נוכל להתרכז בצד החיובי של התא המשפחתי ולא בצד המיותר והשלילי שמפיל אותנו וסודק לנו יותר ויותר את חלום היותנו הורים טובים ונפלאים לילדינו.


חשוב שנחזיר את עצמנו לראש הפירמידה ונשאיר את הילד להשתלב בתוך המסגרת המשפחתית מבלי ללכת שבי אחרי כל גחמה או שיגעון אליו הוא מנסה להובילנו או לחבוט עצמנו אם קרה הדבר וקצת יצאנו מכלל שליטה, כמובן ללא אלימות פיסית או מילולית (פליק על הישבן איננו בגדר אלימות!). לו רק נדע שאנו הדבר הטוב ביותר בעבור ילדינו אזי נאפשר לנו מראש לטעות ולהיות אנושיים שכידוע מטעויות למדים ומתחשלים ואין כל צורך בייסורים. בהצלחה!

 

למאמר מתוך ערוץ 7 לחצו כאן

« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

חגית אמאייב
יועצת זוגית ומשפחתית ופסיכותרפיסטית אינטגרטיבית. מרצה מוערכת ברחבי הארץ והעולם וכותבת מאמרים מקצועיים. משתתפת ומתראיינת בתכניות טלוויזיה, רדיו ובמדיה הכתובה והווירטואלית. מפתחת שיטת טיפול ייחודית באמצעות סדרת ערכות לייעוץ והעצמה שפתחו צוהר חדש באלפי בתים בישראל וכותבת הספר רב המכר "כבר לא ילדת כאפות"
קטגוריות
  • אמונה
  • הורות
  • העצמה אישית
  • זוגיות
  • חגים ומועדים
  • טור שבועי
  • שאלות ותשובות
פוסטים אחרונים
העצמה לנשמה לפרשת בהר בחוקותי: כגמול עלי אמו

העצמה לנשמה לפרשת בהר בחוקותי: כגמול עלי אמו

  העצמה לנשמה לפרשת בהר בחוקותי: כגמול עלי אמו טבע האדם, המבקש לחיות חיים נטולי קושי ומכאוב, לא תמיד משתלב

העצמה לנשמה לפרשת אמור: והאמת והשלום אהבו

העצמה לנשמה לפרשת אמור: והאמת והשלום אהבו

  העצמה לנשמה לפרשת אמור: והאמת והשלום אהבו אם תלמידי ר' עקיבא הגדולים נענשו על שלא נהגו כבוד זה בזה,

העצמה לנשמה לפרשת אחרי מות קדושים: ואהבת לרעך – באמת כמוך

העצמה לנשמה לפרשת אחרי מות קדושים: ואהבת לרעך – באמת כמוך

  העצמה לנשמה לפרשת אחרי מות קדושים: ואהבת לרעך – באמת כמוך הדרך לאהוב את הזולת, מתחילה בהתחברות ובאהבה שלנו

העצמה לנשמה לפרשת תזריע מצורע: החיבור והנתק

העצמה לנשמה לפרשת תזריע מצורע: החיבור והנתק

  העצמה לנשמה לפרשת תזריע מצורע: החיבור והנתק פרשות השבוע מדגישות את ההבדל המהותי בין החיבור שיוצר חיים, לבין הניתוק

העצמה לנשמה לפרשת שמיני: להתגבר על הקשיים

העצמה לנשמה לפרשת שמיני: להתגבר על הקשיים

  העצמה לנשמה לפרשת שמיני: להתגבר על הקשיים איזה בן מלך היינו רוצים – כזה שחווה רק תענוגות, או כזה

בקרו אותי ברשתות החברתיות
  • Facebook
  • YouTube
הרבנית חגית אמאייב
יועצת זוגית ומשפחתית ופסיכותרפיסטית אינטגרטיבית. מרצה מוערכת ברחבי הארץ והעולם וכותבת מאמרים מקצועיים. משתתפת ומתראיינת בתכניות טלוויזיה, רדיו ובמדיה הכתובה והווירטואלית. מפתחת שיטת טיפול ייחודית באמצעות סדרת ערכות לייעוץ והעצמה שפתחו צוהר חדש באלפי בתים בישראל וכותבת הספר רב המכר "כבר לא ילדת כאפות"
על קצה המזלג
אפיון עיצוב ובניה: DigiTali
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס